Монголын боловсрол миний жишээн дээр
Миний түүх
2010 онд 12-аар ангиа төгсөөд ирээдүйн мэргэжлээ сонгох гэдэг хүндхэн асуудалтай тулгарлаа. Тухайн үеийн миний байдал хэцүүхэн байсан тул мөрөөрөө явж байгаад Улаанбаатар дээд сургуулийн интерьер дизайны ангид орчихож билээ. Хүндхэн байсан гэдэг нь миний дэргэд зөвлөгөө өгчихөөр ганц ч хүн байгаагүй билээ. 12-р ангийн хонхны баяраа хүртэл ганцаараа бэлдэж ганцаараа явсансан. Хэн ч надад цэцэг өгөхөөр ирээгүй шиг санагдаж байна. Би гомдсон эсэхээ сайн мэдэхгүй байна бүрэг ичимхийгээсээ болоод сэтгэл хөдлөл тааруулдаа.
Сургууль сонгох цаг ирлээ хөөрхөн зурах авьяастай болохоор нэмэлт шалгалтаар зураг авах ангиудад л орохоор сонгож байсан. Өөр бусад мэргэжлүүдийн талаар төсөөлөл мэдлэг ч байхгүй. тэр үед чинь нэт ч ховор, компьютер ч үнэндээ түгээмэл байгаагүй байхаа. айл бүрт компьютер байх нь ховор байсан.
Тэгээд миний очиж анкет бөглөсөн 3 сургууль байдаг юм. Улаанбаатар дээд сургууль - интериер дизайны анги , ШҮТИС - архитектур , ХААИС - эдийн засаг. Бодохнээ хамгийн тааруу хувилбарыг нь сонгочихсон юм шиг. Шүтис-д мат болон гар зургийн шалгалт авж байсан бөгөөд матийн маань оноо 593 байсан шиг санагдаж байна. Харин зургийн шалгалтанд нь орж байгаа хүүхдүүд ихэвчлэн юу авдагийг мэддэг, дугуйлан сэкцэнд явчихсан хүүхдүүд байсан харин би юугаа ч мэдэхгүй яваад орчихсон. Хөөрхий тэр шалгалтаас нэлээн тааруу оноо аваад орж чадахгүйн байна гээд хаяад яваад өгсөндөө. Шалгалтанд нь нэг ваар тавиад багш нь шртиклээрээд гэрэл сүүдэрийг нь гаргана шүү гэхэд нь штриклэнэ /энэ үгийг би зөв бичээд байгаа эсэхээ бас л мэдэхгүй байна/ гэж юуг хэлээд байгаан болоо гэж бодож билээ. Харин ХААИС-д 600-гийн босогтой эдийн засгийн ангийг азаар авчихаж билээ. тэгэхдээ эдийн засаг гэж яг ямар ямар мэргэжлийг ярих гээд байгааг нь ойлгоогүй билээ ямартаа ч өндөр босогтой байхаар сонгочихож билээ. Тэгээд Улаанбаатар сургуулийн интерьер дизайн гээд содон мэргэжил нүдэнд өртөөд бас зургийн шалгалт нэмэлтээр авна гээд сургуулийн ажилтан тайлбарлаж байсан. Анкетаа өгөөд шалгалтаа хүлээж байтал шалгалт авахаа больсон матын оноогоор нь жагсаагаад эхний 30 хүүхдийг авна гэсний 12т миний нэр явж байлаа. Сургууль нь бас гэртэй ойрхон. Хамаатны хүүхдүүд ч тэнд хэд нь сурж байгаа соносгдож байсан тэгээд тийшээ орчихсондоо. ХААИС тэр 2 тоо ямар их эргэлзсэн гээч. 2 тамгатай сертфикатаа баричихаад хараад сууна. Хаяа ХААИС-д эдийн засагтаа орсон бол одоо юу болчихсон юу хийж байгаа болоо гэж бодогддог. Ганц л мэдэх юм тэр мэргэжил магадгүй надад таалагдаад би нэлээн дажгүй сурах байсан байх учир нь тоонд дуртай мөн Улаанбаатарт орсон эдийн засгийн хичээлдээ нэлээд сайн байсан юм.
Тэгээд одоогийн Олон Улсын Улаанбаатар сургуульд 4жил Интерьер дизайн мэргэжлээр 3.4 голч дүнтэйгээр дипломоо онц дүнтэй хамгаалж 2014 онд төгссөн билээ. Харин төгссөний дараа тухайн мэргэжлийн монгол дох зах зээл нэлээн тааруу ихэвчлэн шинэхэн халтуурны компани байсан бөгөөд шинэхэн гаруудыг яг тоогооч хэдэн сар цалингүй л гэж тохирж байж ажиллуулна тэгээд хамаг ажлаа овоолчихно.
Тэгээд би ... би ч гэждээ ... аав ... дахин архитектураар магистр хамгаалах санал гаргаж ШҮТИС-д магистраар бүртгүүлээд сурж эхлэв.
Өөр мэргэжлээс архитектур хамгаалах гэж байгаа тул зөрүү хичээл үзнэ гэлээ. Зөрүү хичээл нь 60-аас илүү кредит болбол магистрт биш бакалаварт сууна азаар минийх 59 болж билээ. Азаар ч гэждээ. Магистр зөрүү хичээл нь бараг 1.5 жил сурахаар байсан бөгөөд 1 кредит нь магистрын тухайн үеийн 1кредитын төлбөр болох 94.0 орчим төгрөг төлнө гэсэн үг. Харин бакалаврын хичээлийн 1 кридетийн төлбөр нь тухайн үедээ 64.0 орчим байсан. Тэгээд би 3 жилийн хичээлийг бараг 9,10 саяаар үзэхээр болов. Тэгээд сургалтын систем болон оюутны тоо гэх мэт асуудал манай хувийн сургуулиас шал ондоо байсан. Би бие даалтаа өгөх гэж оочирлож байсан. ганц ч таньдаг хүн байхгүй бас л хэцүүхэн байсан шүү. бие даалт үзүүлэх өдөр 30 оноо маргааш нь 25 оноо нөгөөдөр 20 оноо гэх мэт багасаж байлаа. би уг нь цагт нь амжиж хийсэн ч шалгуулах гэж ойчирлосоор байтал 20, 15 оноо луу явчихна. Яг намайг орох жил төгсөж байсан инженер найзаасаа л асууна шүү дээ. номын сан нь хаана юм? номоо хаанаас авах юм? тэр анги нь хаана байдаг юм? гээд л ...
Бидний багш болон сургалтын системийн алдаа
ШҮТИС-н багш нарын яриаг соносоход оюутнуудынхаа идэвхгүй сулбагар байдлыг гайхаж суудаг. Би ч гэсэн хаяа гайхдаг матын билүү нэг хичээл дээр сууж байтал нэг оюутан цаад талын ширээн дээр нам унтаж байсан үнэхээр харамсалтай тэр тэнд суухын тулд хэдэн төгрөг төлж байгаа бол эцэг эх нь тэр мөнгийг нь олох гэж яаж, зовж зүдэрч олж байгаа бол гэтэл энэ ухаангүй мулгуй амьтан нам унтаж байх юм бодвол өчигдөр оройжингоо найзуудтайгаа интернет тоглоомын газар байсан боловуу? яав ч ээж аавдаа туслаад хэн нэгэн сайхан сэтгэл гаргаад ингэтлээ ядарчихсан байх гэсэн бодол орж ирсэнгүй.....
Мөн Багш нар оюутнуудыг хичээлийн нэмэлт материалыг өөрсдөө олж унших ёстой өөрсдийн заасан хичээл нь нэгээхэн хэсэг бөгөөд илүүг өөрсдөө судалж олох ёстой гэж үзэцгээдэг энэ буруу биш гэсэн зарим асуудал байдгийг баш нар анзаардаггүй юм шиг энэ талаар доор дурдана ...
Доор дурдсан санаанууд бол зөвхөн миний олж ядсан дутмаг санаанууд болно.
1. Интерьер дизайн гэдэг нь дотор орон зайг загварчлах, гоо зүй хүнд тохируулж дизайнчлахыг хэлнэ. Харин юуны доторх орон зай гэж... мэдээж барилга байгууламж. Орон сууц болон иргэний барилга байгууламж. Гэтэл би улаанбаатар сургуульд сурж байхдаа энэ талаар тодорхой онолын мэдлэг мэдээлэл авж байгаагүй. Сүүлд ШҮТИС архитектурын мэргэжлээр суралцаж байхдаа мэдэж авсан бөгөөд ихэд гайхсан билээ. Юуны доторхыг шийдэж байгаагаа, мөн түүний үүсэл хөгжилийг бид яахаараа мэддэггүй билээ!
Энэ нь Улаанбаатар сургуулийн дизайны тэнхимийн сургалтын төлөвлөгөөний хамгийн том алдаа бөгөөд одоогоор магистраа төгсөөд өөрийн сургуульдаа багшлан монголдоо хамгийн шилдэг, шинэлэг сургалт, мэдлэг, практикаараа алдаршсан тийм л сургууль, тэнхим болгох чинь хүсэлтэйгээр сурж байгаагаа нуух юун. /Манай сургууль нь солонгос хэл, монгол судлал гэсэн сургалтууд нь харин сайн шүү. Төгссөн сургуулиа муу хэлэхээс илүү алдааг нь засах хүсэлтэй, мөн би сургуульдаа бол үнэхээр дуртай шүү. сайхан цаг мөчүүд өнгөрсөн билээ./
Хэрэвээ төгсөөд манай сургууль намайг ажилд авах юм бол шүү дээ.
Хэрэвээ төгсөөд манай сургууль намайг ажилд авах юм бол шүү дээ.
Тиймээс би магистраа төгсөх ганц хөтлөл нь өөрийн төгссөн сургуульдаа багшилж эдгээр алдаануудыг засахыг оролдох мөн өөрийн сургуульдаа монголдоо хамгийн шинэлэг дизайны сургууль болохыг хүссэн хүссэлдээ тэмүүлдэг билээ.
Мөн энэ мэргэжлээр сурах гэж байгаа сонирхол байгаа хүн бүхэнд архитектур, интерьер дизайн мэргэжлийн холбогдолт талаар бага зэрэг мэдээлэл өгий.
Architecture is both the process and the product of planning, designing, and constructing buildings or any other structures.[3] Architectural works, in the material form of buildings, are often perceived as cultural symbols and as works of art. Historical civilizations are often identified with their surviving architectural achievements.
The term architecture is also used metaphorically to refer to the design of organizations and other abstract concepts. From Wikipedia, the free encyclopedia
Interior design is the art and science of enhancing the interiors of a space or building to achieve a healthier and more aesthetically pleasing environment for the end user. An interior designer is someone who plans, researches, coordinates, and manages such projects. Interior design is a multifaceted profession that includes conceptual development, space planning, site inspections, programming, research, communicating with the stakeholders of a project, construction management, and execution of the design. From Wikipedia, the free encyclopedia
Архитектураар сурж байгаа, ажиллаж байгаа хүн бүхэн энэ номыг мэддэг байх
The Architects’ Handbook provides visual and
technical information for most building types likely
to be encountered by architects, designers and
building surveyors.
The distinctive
contribution of this book is that it concentrates more
on the overall character of buildings, and not on
excessive detail or too much technical information.
Энэхүү номын агуулгатай таницацгаая
CONTENTS
AIRPORTS/НИСЭХ ОНГОЦНЫ БУУДАЛ
The Airport/Онгоцны буудал
The Terminal/Терминал
Air Traffic Control Towers/Нислэгийг удирдах газрын цамхагууд
BUSINESS PARKS/Зогсоолын үйл ажиллагаа
Detailed Considerations
CINEMAS/КИНО ТЕАТР
Detailed Design
Servicing Facilities/Үйлчилгээний байгууламж
Alternative Cinema Accommodation
COMMUNITY CENTRES/ОЛОН НИЙТИЙН ТӨВҮҮД
Community Consultation and Briefing
Sustainability/Тогтвортой байдал
Design Issues
CREMATORIA/ШАТААХ ЗУУХ
Schedule of Accommodation
EDUCATION: SCHOOLS/БОЛОВСРОЛ: СУРГУУЛЬ
History/Түүх
Types of Space
Building Design Issues
Grounds
Facilities Management
Provision for Under-5s
Primary
Middle Schools/Дунд сургууль
Secondary Schools
Special Schools
EDUCATION:
UNIVERSITIES AND COLLEGES/ БОЛОВСРОЛ: ИХ ДЭЭД СУРГУУЛЬ БОЛОН КОЛЛЕЖ
Schedules of Accommodation
Other Considerations
Changing Educational Needs
Changing Social Expectations
Planning New Facilities
Conclusions
EDUCATION:
ART, DESIGN AND MEDIA STUDIOS/ БОЛОВСРОЛ: УРЛАГ, ДИЗАЙН БОЛОН МЕДИА СТУДИ
Design Studios
Workshops
Drawing Studios
FARM BUILDINGS/ АЖ АХУЙ БАРИЛГА
The Origins of the Modern Farm
Current Trends
Future Trends and the Need for New
Planning Controls
Design Considerations
Design and Appearance
Types of Farm
Energy Requirements
Examples of Types of Stock Housing
Storage Buildings
FIRE STATIONS/ГАЛ ТҮЙМЭРТЭЙ ТЭМЦЭХ ГАЗАР 92
Schedule of Accommodation 93
HALLS OF RESIDENCE AND HOSTELS/ЦОГЦОЛБОР ХОТХОН БОЛОН ЗОЧИД БУУДЛЫН ЗААЛ ТАНХИМ 99
Halls of Residence 99
Hostel and Shared Accommodation 104
Foyers 106
HEALTH SERVICE BUILDINGS/ЭРҮҮЛ МЭНДИЙН ҮЙЛЧИЛГЭЭНИЙ БАРИЛГА 108
Hospital Departments 116
Hospital Support Services 127
Community and Locality Hospitals 129
Health Centres and General
Medical Practice Premises 131
Mental Health Services and their Buildings 132
Nursing Homes 134
HOSPICES/ АСРАХ ГАЗАР 137
Detailed Design 138
HOTELS/ ЗОЧИЛ БУУДАЛ 142
Categories of Hotels 142
Locations 142
Functional Relationships 143
Guest Rooms 145
Entrances 148
Lobbies 148
Restaurants, Bars, Function Rooms 149
Employee Facilities 151
Technical Areas 152
HOUSING AND RESIDENTIAL BUILDINGS/ АМИНЫ ОРОН СУУЦ БОЛОН ЦОГЦОЛБОР ХОТХОН 154
Public Sector 156
Private Sector Development 159
PPG 3 (Housing) 160
Brownfield Sites 160
Lifetime Homes 160
Site Topography 162
Site Layout and Access 163
Pedestrian Access 166
Services 166
Private Garages 167
Relationship to Other Buildings 169
Dwelling Design Standards and Regulations 172
Classification of Plan Types 177
Selecting Plans 178
Flats: Building Types 182
Flats: Types of Access 183
Duplex and Triplex Sections 184
Flats: Determining Factors 184
Internal Function 187
Main Entrance 187
LivindReception Rooms 187
Dining Room 187
Study 187
Specialist Rooms 187
Kitchens 188
LaundryAJtility Spaces 191
Bedrooms
wc
Storage
Safety and Security Generally
INDUSTRIAL BUILDINGS/ АЖ ҮЙЛДВЭРИЙН БАРИЛГА
Site Selection
Development Options
Site Layout
Basic Building Type Selection
Site Development
Selection Strategy
Factories
Factory Building Types
Warehouses
Layout
Warehouse Building TypesIHandling
Workshops
Workshop Tenancies: Building Type
Building Environment
Waste Removal
Planning for Fire Control
Environmental Compartmentation
Workplace Design
Amenity and Hygiene
Loading Bays
LABORATORIES/ ЛАБОРАТОРИ
Space Standards
The Laboratory Space
Offices
Back-up Rooms
Lab Storage Areas
Fitting Out
Engineering Services
Building Fabric
LANDSCAPE WORKS/ ЦЭЦЭРЛЭГТ ХҮРЭЭЛЭН
Design Factors
General Features of Landscape Works
Private Gardens
Public and Commercial Landscape Works
Street Furniture
Public Open Spaces and Parks
LAW COURTS/ ШҮҮХ
Types of Court
The Court Building
The Crown Courtroom
The Courtroom Environment
The Courthouse
Design Variations with Non-Crown Courts 551
LIBRARIES AND LEARNING
RESOURCE CENTRES/ НОМЫН САН БОЛОН СУДАЛГААНЫ ТӨВ 253
Schedule of Accommodation and
Detailed Design 254
Building Services 259
MUSEUMS AND ART GALLERIES/ МҮЗЕЙ БОЛОН УРАН ЗУРГИЙН ГАЛЕРЕЙ
The Organisation of the Collection
The Role of the Museum
The Museum Today
Accessibility
The Message of the Building
Visitor Centres
Design of the Museum
Extending the Museum Wings
Access and Circulation
Communication Signage
Design for Curatorial Needs and
Conservation Work
Detailed Design
Information Technology
Environment
Lighting
Security
OFFICES/ ОФФИС
History
Trends
Spaces
Layout
Technology and Power
Environment
Settings
Shell and Scenery
PUBS
The Pub Atmosphere
Pub Usage
RELIGIOUS BUILDINGS/ ШАШНЫ БАРИЛГА
Religious Affiliation
Christian Churches
Mosques
Synagogues
Hindu Temples
Sikh Temples
RESTAURANTS AND CATERING FACILITIES/ РЕСТОРАН БОЛОН ХООЛ ХҮНСНИЙ ХАНГАМЖИЙН БАРИЛГА
Planning Factors
Restaurant Types and Space Allowances
Kitchens and Catering Facilities
Counters/Serving Areas
WC Provision
Legislation
SHOPS AND RETAIL/ ДЭЛГҮҮР БОЛОН ЖИЖИГЛЭН ХУДАЛДАА
Terminology
Detailed Design
Small Shops
Medium-size Stores and Supermarkets
Shopping Centres/Superstores/Hypermarkets
SPORTS FACILITIES/ СПОРТЫН БАРИЛГА
Stadiums: General Design
Athletics
Sports Pitches and Courts
Swimming
Tennis
Equestrian
THEATRES AND ARTS CENTRES/ ТЕАТР БОЛОН УРЛАГИЙН ТӨВ
Organisation
ReceptiodFront of House
Auditorium
Stage/Backstage
Supporting Areas
Regulations
VEHICLE FACILITIES/ ТЭЭВРИЙН ХЭРЭГСЭЛИЙН БАЙГУУЛАМЖ
Detailed Design
Car Park Design
Petrol Stations
Vehicle Showrooms
Vehicle Services
Bus and Coach Stations
Transport Interchanges
YOUTH HOSTELS/ ЗАЛУУСЫН АМРАЛТ ЗУГААЛГА
Types of Youth Hostel
Detailed Design
ZOOS AND AQUARIUMS/ АМЬТАНЫ ХҮРЭЭЛЭН БОЛОН АКВАРИУМ
Zoos: Detailed Design
Aquariums: Design
Marine Animal Parks, Oceanariums, etc.
DESIGN FOR ACCESSIBILITY/ ЗАГВАРЫН ХҮРТЭЭМЖ
Guidance and Principles
Approaches
Entrances
Internal Circulation
Lavatories
Showers, Bathrooms, Changing Facilities
Kitchens
Counters and Work Surfaces
Windows and External Doors
Controls
Protection
Support
Information
Specific Buildings
Existing Buildings
Legislation
DRAWING PRACTICE AND
PRESENTATION/ ЗУРГИЙН ДАДЛАГА БОЛОН ҮЗҮҮЛЭН 408
Traditional Drawing Skills 408
Organisation of Drawings 410
Projections 41 1
Sections 413
Scales 414
Lettering 415
Expressing Sizes 417
Presentation of Dimension Lines and Sizes 417
BIBLIOGRAPHY AND REFERENCES/ НОМ ЗҮЙ БОЛОН ТАЙЛБАР 41 9
CONVERSION OF UNITS 428
INDEX
Гурав. ЦААШИД ШИЙДВЭРЛЭХ АСУУДЛУУД
Ийнхүү боловсрол судлал Монгол улсад богино хугацаанд шинжлэх ухааны бие даасан чиглэл болж, хөл дээрээ зогссон чтүүнийг монголын нийгмийг шинэ зуунд төлөвшүүлэн хөгжүүлэх үндсэн зүтгүүр болсон боловсролын хөгжлийн онол, аргазүйн шинжлэх ухаан гэдэг утгаар нь өндөр дээд шатанд гарган хөгжүүлэх дараагийн их зорилт та бидний үеийнхэнд ногдож байна.
Монголын боловсролын хөгжил нь юуны түрүүнд өөрийн өнгө аястай хөгжлийн философитой байхаас эхэлнэ. Системийн хөгжлийн ерөнхий зураглалгүй явж ирсэн нь манай боловсролын эмзэг тал юм. Нийгмийн хөгжлийн төлөвлөлтгүй монголын нөхцөлд мэргэжлийн болон дээд боловсрол зохицуулалтгүй зах зээлийн эрэлтэд хөтлөгдсөөр, тогтвортой хөгжих боломжгүй байсаар байна. Өнөөдөр төрөлжсөн сургалттай ахлах сургуулиудыг байгуулах, энэ чиглэлээр баримтлах бодлогыг гаргах, системийг түүнд бэлтгэх асуудал тулгамдаж байна. Бусад орнуудад ерөнхий ба мэргэжлийн боловсролын залгамжийг ахлах сургуулийн агуулгаар хангаж, хөдөлмөрийн зах зээл дээр 9 жилийн (ахлах сургуулийн 3, бакалаврын 4, магистрын 2)мэргэжлийн бэлтгэлтэй хүн гаргаж байхад манай улсын 4 жилийн бакалаврын дипломтой хүн тэдэнтэй ажлын байрны төлөө өрсөлдөхөд хүрч байна. Бусадтай өрсөлдөх боловсролын зах зээлийг өөрийн хөрсөнд бий болгох нь энэ цаг үеийнхний үүрэг болоод байна.
Монголын боловсрол судлалын хөгжлийн зураглалыг гаргаж, судалгааны чиглэлийг нарийвчлахнь ойрын зорилт. Монгол хүн судлал, монгол хүний хөгжилд үзүүлэх нөлөөлөл, монголчуудын менталитетийнсудалгаанд суурилжмонголын хүүхэд, залуучуудын хөгжил болон сурах чадварыг судлан тогтоох, монголын боловсролын философийг томъёолох, монголын хүүхэд, насанд хүрэгчид, өндөр настнуудыг сургах технологио шинэчлэн боловсруулах явдал чухал юм. Судлаачдаа бэлтгэж мэргэшүүлэх, судалгааны дэвшилтэт аргазүй эзэмшүүлэх, мастер, доктор бэлтгэх сургалтын чанарыг эрс дээшлүүлэх, судалгаа, сургалтын нэгдэлийг хангах, гадаад орнуудтай хамтарсан судалгаа хийх, судалгааны ажлын шинжлэх ухааны түвшинг дээшлүүлэх асуудал бидний ойрын зорилт болж байна. Судалгаа, сургалтын нэгдмэл ажиллагааг шинжлэх ухаан, боловсролын салбарт хангах, ШУТ-ийн бодлого, төсөл, хөтөлбөр, судлаач бэлтгэлийн нэгдсэн бодлогыг уялдуулах нь одоо бүрдсэн шинжлэх ухааны нөөцийг үр ашигтай ашиглах зохистой арга зам мөн. Эдгээр зорилтыг шийдвэрлэж чадвал ойрын жилүүдэд монголын боловсрол судлалын чадавхибусадтай өрсөлдөх хэмжээнд хүрч хөгжих боломж бүрдэнэ.
/аль хэдэн жилжийн өмнө нь онгод ороод бичиж байсан зүйлээ харалгүйгээр шууд нийтлэв./
Бодвол гурав гэсэн хэсгийг өөрөө бичээгүй бололтой
Comments
Post a Comment